Špatné grilování = mutageny a karcinogeny
Proč vlastně grilovat správně? Protože při špatném grilování ohrožujeme naše vlastní zdraví a za chuť tak platíme poměrně vysokou cenu. Pokud grilujeme maso ze zvířat, tak vlastně spouštíme chemický proces tvorby heterocyklických aminů (HA), které se například vyskytují v cigaretovém i jiném kouři. Tyto aminy mají silné mutagenní účinky a na zvířecí svalovině je můžeme poznat podle zčernalých křupavých kousků.

Podobně jsou na tom i polycyklické aromatické uhlovodíky, které mají kromě mutagenních taky karcinogenní účinky a během grilování vznikají neefektivním spalováním paliva (uhlí, dřevo)

Je strach z rakoviny oprávněný?
To velice záleží na frekvenci konzumace grilovaného masa ze zvířat i způsobu opékání. Dále je nutno zmínit, že tvorba heterocyklických aminů vzniká jenom u produktů s vysokým obsahem bílkovin, což je třeba zvířecí svalovina, ale při grilování zeleniny můžeme být celkem klidní.

V zásadě je grilování velmi sezonní záležitostí, a pokud grilované maso ze zvířat opravdu nekonzumujeme několikrát do týdne, tak se nemusíme bát přímého působení, ale pravdou je, že jestli pravidelně kouříme, konzumuje nezdravé potraviny i tekutiny, jsme často přepracovaní a unavení nebo se ke svému tělu nechováme s dostatečným respektem, tak I mírná konzumace grilované zvířecí svaloviny může být posledním hřebíčkem do rakve našeho zdraví. Pokud si ji přesto nedokážeme odepřít, je nutno alespoň grilovat správně.

Příprava je král
Před jakýmkoliv grilováním zvolíme řádnou přípravu obsahující tyto jednotlivé body.

gril před každým grilováním důkladně vyčistíme
pokud je to v našich možnostech, používáme plynový gril
maso ze zvířat před grilováním mírně povaříme
grilovanou zvířecí svalovinu zabalíme do alobalu a zabráníme tak pálení tuku
nikdy negrilujeme nad přímým ohněm
pro grilování volíme maso z krávy či prasete oproti masu z kuřátek (škodlivé látky v masu z kuřátek se tvoří až v 10x větším množství)
během konzumace grilovaných zvířat nekonzumujeme pečivo, které oslabuje trávení
jako přílohu volíme sezonní zeleninu
vyhýbáme se užívání marinád s vysokým obsahem cukru, který se na zvířecí svalovině či zelenině pálí
Pár rad závěrem

Kvalitní přípravou snížíme riziko vzniku negativních účinků, konzumací řádné přílohy i produktů můžeme našemu zdraví dokonce i přispět. Mimo klasických doplňků můžeme použít, například kurkumu, výživná chia semínka, chilli, harrisa masalu či teriyaki, které grilovaným zvířatům dodají skvělou chuť a organismu prospějí svými prokázanými zdravotními benefity. Tak na co čekáte?

(energiezivota.com, foto: Shutterstock)

Komentáře

Sdílejte